Frågor kring teknik

Vad krävs av en laptop för att kunna programmera?

För att utveckla och programmera så krävs det i grund inte mycket av en dator. Nästan vilken modern laptop som inte är mer än 5-6 år gammal bör fungera. Ju mer grafiskt tunga och komplexa program man jobbar med eller skapar desto mer krävs det naturligt av datorn. Kan man spela spel på datorn som ej är webbaserade så räcker datorn gott och väl för majoriteten av programmering. Det går allt som oftast att finna vilka krav som finns för att kunna köra specifika program genom att gå in på deras hemsida, skulle detta ej finnas så är det oftast för att det nästan inte finns några krav mer än att datorn startar, kan ladda ner program samt spara filer i en skälig hastighet. 

Krav för att köra Scratch
Krav för att köra Unity


Kan laptopen ha vilket operativsystem (OS) som helst? 

Både såväl Mac OS, Windows och Linux fungerar bra. Viktigast för att få en så bra upplevelse och lära sig korrekt när man programmerar är att laptopen faktiskt fungerar som en dator och inte som en tablet. Ett tydligt exempel är Chromebooks som har ett Chrome OS eller om man sitter med Android OS och därmed ej har ett filsystem utan endast jobbar gentemot google drive, andra molntjänster och applikationer istället för program. Det går fortfarande att utveckla på dessa men vi rekommendera det ej om det går att undvika. 


Vilka program måste laddas ner till datorn innan kursen?

Vilka program som behövs på laptopen inför kursen beror självklart på kursen innehåll. Information om detta skickas normalt ut i ett mail innan kursstart. I många fall kan nedladdning av program ske på plats om man har missat detta, men i vissa fall krävs det hjälp av målsman. 

Viktigt är att om nya program måste laddas ner på plats av handledare på laptopen så måste deltagaren i vissa fall ha administratörsrättigheter eller inloggningsuppgifter. 

 

Frågor kring anmälan

Jag får server error när jag försöker anmäla?

Vår bokningssida är byggt i ett nytt system som stödjer alla moderna uppdaterade webbläsare. Om man råkar sitta på Internet Explorer eller andra äldre versioner av webbläsare som ej längre stöds för uppdatering så är risken stor att man kommer stöta på ett error. Testa därför att uppdatera webbläsaren alternativt byta webbläsare! 


Jag har gjort en anmälan och betalat, vad händer nu? 

Har anmälan gått igenom som den skall och du klickat till slutet av processen så bör du motta en orderbekräftelse till den mailadress som angavs vid bokningen. När betalningen har godkänts kommer du även att mottaga ett registreringsmail för kursen, detta kan dröja lite men platsen på lägret har oavsett blivit allokerad. När tiden för kursen närmar sig skickas mer detaljerad informationsmail till den, vid anmälan, angivna emailadressen. 


Varför måste jag fylla i så mycket information vid anmälan? 

För att vi ska kunna göra ett så bra läger som möjligt så behöver vi information om deltagaren och om det är något vi måste ta i beaktande när vi utformar kursen samt logistiken runt omkring. Vi behöver även be om kontaktuppgifter till målsman samt till personen som betalar för platsen då detta i många fall skiljer sig från deltagarens information och målsmans information. 


Jag har gjort en anmälan men ångrar mig? 

I våra allmänna villkor finner du hur ångerrätten samt avbokan ser ut. Vid avbokan skickas mail till info@noxacademy.se.


 

Frågor kring innehåll 

När får jag ett schema över lägret? 

Se frågan "Jag har gjort en anmälan och betalat, vad händer nu?". Det detaljerade mail som skickas ut innan kursstart innehåller ett schema över lägret. 


Varför finns det avsatt tid för teambuilding och lek i schemat jag fick?

Speciellt i början av en kurs läggs stor vikt vid att alla ska få bekanta sig med varandra, bryta isen och förhoppningsvis hitta någon som de kan prata och umgås med. Detta för att de för resten av kursen inte ska känna att dem är ensamma eller inte vågar fråga och prata med andra deltagare och handledare. Det är även viktigt att låta hjärnan slappna av under perioder så att man kan ta till sig allt det nya och därför siktar vi på att majoriteten av rasterna skall tas skilt från skärmen och genom att röra på sig.