DN Hack Camp- Fördjupning Sommaren 2019

Under veckorna 25-26 samt 32 är alla i åldrarna 10-16 välkomna att under en vecka testa på programmering och skapande med teknik för första gången tillsammans med andra med samma intresse! Läs nedan om de olika innehållen de olika veckorna!

 

Förkunskapskrav: Läs nedan

PRIS: 2950:- (vecka 25: 2360:-)

Egen laptop medtages

Mat: Lunch och frukt ingår

När: mån-fre 9.00-15.00 (Undantag v.25 mån-tor p.g.a midsommar)
Var: Dagens Nyheter (Gjörwellsgatan 30)
Antal platser: 30 per vecka

blue.png

Boka V25

Kursen är fullbokad, du finner reservlistan nedan!

green.png

Boka V32

orange.png

Boka V26

Kursen är fullbokad, du finner reservlistan nedan!

gray.png

Gå till Nybörjare


Vecka 25 - Klassisk programmering med Python

Vad kommer kursen innehålla?

Pythonkursen är till för dem som är nyfikna på att hugga tag i lite mer avancerad programmering och vill dyka ner i ett programmeringsspråk som idag används av såväl Google som Instagram - Python! Här kan det vara bra om man har jobbat lite med någon typ av programmering tidigare, t.ex. Scratch, eller känner att man är redo att ta sig an utmaningen med Python.  Vi kommer att inleda kursen genom att gå igenom grunderna i Python-programmering och sedan skapa egna program för att lösa kluriga och spännande problem. Rekommenderad från 10år+. Egen laptop medtages!

Kursen kommer endast vara 4 dagar lång pga midsommar!

Vad är python?

Python är ett mångsidigt språk med egenskaper från många olika programmeringsspråk/paradigmer. Python skapades med målet att det skulle vara lättare att lära än bl.a. Java men med precis samma logik och möjligheter. Python används idag i många olika syften och den stora mängden av bibliotek som ständigt växer öppnar upp för applicering i än fler områden. Ett fantastiskt första "klassiskt" programmeringsspråk att lära sig! 


Vecka 26 - Spelutveckling med GameMaker

Vad kommer kursen innehålla?

I denna kurs kommer man att få testa på spelutveckling med verktyget GameMaker Studio. Målet kommer att vara att skapa ett 2D spel á la klassisk arkad där man själv kommer att behöva skapa karaktärer och även programmera dem. Även här bör man har jobbat med t.ex. Scratch eller liknande innan alternativt ett klassiskt programmerngssrpåk så som python. Rekommenderad från 12år+

Vad är gamemaker?

GameMaker är en så kallad spelmotor som är byggd för att man ska kunna skapa den typ av spel som vi är vana att se idag. Motorn gör saker så som grafik och fysik lättare att programmera och instruera datorn att klara av. Intruktionerna för att skapa spel sker både genom grafiska gränssnitt och genom klassisk programmering i ett språk som kallas för GML som liknar det klassiska språket C.


Vecka 32 - Webbutveckling

Vad kommer kursen innehålla?

I webbutvecklingskursen kommer man först få en genomgång och repetition av HTML och CSS för att man ska kunna bygga upp en eller ett antal hemsidor. Sedan kommer man få lära sig grunderna i JavaScript genom att man får testa på att göra sin/sina hemsidor mer dynamiska. I denna kurs bör man jobbat med HTML/CSS tidigare! Rekommenderad från 10år+.

Vad är HTML, css och javascript?

 HTML och CSS är två språk som man använder för att skapa hemsidor där HTML står för grundstrukturen och CSS för styling.

JavaScript är det programmeringsspråk som utvecklades tillsammans med webbutvecklingen och är idag det språk som ligger bakom alla HTML/CSS hemsidor och är själva motorn som får saker att röra på sig och vara så dynamiska som vi idag är vana att se dem! JavaScript har blivit ett enormt starkt programmeringsspråk som på många sätt har liknande styrkor som Python fast riktat mot webben! 


Frågor?

Titta in på vår FAQ eller kontakta oss på: 

 info@noxacademy.se


Övrig information

För att ett genomförande av en kurs skall vara möjligt krävs att det vid kursstart finns minst 10 anmälda. Vi förbehåller oss därmed rätten att ställa in kurser som har för lågt deltagarantal.


Är kursen full? Skriv upp dig på reservlistan!

Namn på den som vill stå på reservplats *
Namn på den som vill stå på reservplats
Vilken vecka vill personen gå? *