DN Hack Camp - Höstlov

 

Testa på programmering och skapande med teknik tillsammans med andra med samma intresse! Under måndag till och med fredagen vecka 44 (den 28 okt-1 nov) är alla i åldrarna 10-16 år välkomna på Hack Camp. Det kommer att finnas en nybörjarkurs för dem som vill testa på för första gången och en fördjupningskurs för dem som testat programmering tidigare!

 

PRIS: 2950:-

Egen laptop medtages

Mat: Lunch och frukt ingår

När: 28 okt - 1 nov
Tid: 9.00-15.00

Var: Rålambsvägen 17, Stockholm
Antal platser: 30 nybörjare + 30 Fördjupning
Förkunskapskrav: Läs nedan

 
 

Nybörjare - Python

Rekommenderad för åldrarna 10-16år, inga förkunskapskrav

Pythonkursen till för dem som är sugna på att hugga tag i lite mer klassisk programmering. I Pythonkursen så kommer man få lära sig grunderna från början i programmeringsspråket Python genom först få testa på att skapa mindre program i Python för att sedan lösa större problem. Man kommer även få testa på och jobba med biblioteket turtle för att skapa allt från abstrakt konst till (om man klurar lite) animationer! Målet är att få en större förståelse för programmering i stort och hur man med logik och språket till hjälp kan lösa vardagsproblem. Egen laptop medtages!

Fördjupning - GameMaker

Rekommenderad för åldrarna 12-16år, bra om man programmerat lite tidigare

I den här kursen kommer man att få testa på grunderna i spelutveckling med verktyget GameMaker Studio. GameMaker är en spelmotor som används för att bygga spel i två dimensioner och är ett effektivt sätt att börja lära sig grunderna i hur de flesta spelmotorer fungerar! Målet kommer att vara att skapa ett 2D spel á la klassisk arkad där man själv kommer att behöva skapa karaktärer och även programmera dem. Denna kurs är ett perfekt avstamp för de som vill ta ett första steg in i spelutvecklingsvärlden, men man får hålla tungan rätt i mun ibland då det är både grafik, programmering och design med i processen! Egen laptop medtages!

 


Vad är Python? 

Python är ett mångsidigt språk med egenskaper från många olika programmeringsspråk/paradigmer. Python skapades med målet att det skulle vara lättare att lära än bl.a. Java men med precis samma logik och möjligheter. Python används idag i många olika syften samt branscher och den stora mängden av bibliotek som ständigt växer öppnar upp för applicering i än fler områden. Ett fantastiskt första "klassiskt" programmeringsspråk att lära sig!

Vad är GameMaker?

GameMaker är en så kallad spelmotor som är byggd för att man ska kunna skapa den typen av spel som vi är vana att se idag. Motorn gör saker så som grafik och fysik lättare att programmera och instruera datorn att klara av. Intruktionerna för att skapa spel sker både genom grafiska gränssnitt, drag and drop eller genom klassisk programmering i ett språk som kallas för GML som liknar det klassiska språket C.


Övrig information

För att ett genomförande av en kurs skall vara möjligt krävs att det vid kursstart finns minst 10 anmälda, vi förbehåller oss därmed rätten att ställa in kurser som har för lågt deltagarantal.


Frågor?

Titta in på vår FAQ eller kontakta oss på: 

 info@noxacademy.se


Är kursen du tänkte skriva upp dig på full? Reservlistan hittar du här!

Namn på person som vill stå reserv *
Namn på person som vill stå reserv
Kurs *
 
dn_logo.png